mandag 6. oktober 2008

Blogg i norskfaget

Jeg jobber som vikar både på en ungdomsskole og en barneskole, og jeg har i det siste forsøkt å finne ut hvor mye vekt lærerne i norsk legger i bruk av IKT og hvilken nytte de ser i å bruke dette.

Det som stort sett går igjen av svar er at det går for mye tid bort, og at det blir for mye uro blant elevene...man mister kontrollen. Da slår det meg at lærerne føler at de mister kontrollen fordi dette er et felt som de kanskje ikke vet nok om, og i tillegg vil de kanskje oppleve at elevene kan mer enn de når det gjelder bruk av IKT...

Jeg har vært vikar for en 8.klasse i ei hel uke nå, og i begynnelsen av uka var mange av elevene ferdige med hele a-plan i norsk og det ble etterhvert mye uro i klassen fordi de kjedet seg. Jeg spurte elevene om de noen gang hadde vært på data rommet og jobbet i norsk timene, men fikk til svar at det var bare når de skulle lete etter informasjon i forbindelse med prosjekter som skulle gjøres.
"Jaha" svarte jeg da, "men da kunne det kanskje vært moro å prøvd seg på å lage blogg...?"
Elevene lurte da på hva blogg var, noe jeg forsøkte å forklare på best mulig måte.
Alle elevene var kjempeivrige og hadde kjempelyst til å prøve dette, og jeg lovte derfor å forsøke å få det til.
Men det skulle vise seg å bli vanskelig.... jeg fikk til svar at dette var noe som ikke var prioritert og det var slik at alle klassene på dette trinnet skulle følge samme løpet, så det "letteste" var å bare kopiere noen kryssord eller noe annet til de elevene som var ferdig med a-plan.
De som ikke ville jobbe med dette fikk bare jobbe med andre fag på a-plan...

jeg ble selvfølgelig kjempeskuffet, for jeg hadde veldig lyst å forsøke å bruke dette i praksis, men mest skuffet ble elevene....:-(

8 kommentarer:

Bente sa...

Enig, det er kjempetrist at det skal være sånn. Har også opplevd at elevene blir urolig bare datautstyr av noe slag blir tatt fram. Det kan virke som at de vet av erfaring at nå blir det masse rot og tida kommer til å gå til ingenting. Flere ganger har det vært noe galt med utstyr osv. Det var sånn når jeg gikk på skolen, og strengt tatt burde ting ha blitt bedre.

Lena sa...

Ja vi får prøve på en "revolusjon" når vi er ferdigutdannet....;-)

Anonym sa...

Enig at det var kjempe trist. At du ikke fikk prøvd de i praksis. Kanskje du neste gang kan du si at de er en oppgave du har i Norsk 2. Å få jobbe med blogging i praksis. Hvordan skal man komme videre med utviklinga, når man blir stoppet på den måten. Det er ikke alt man skal spørre om lov. Det er lettere å få tilgivelse en tillatelse. Hvor er spontaniteten. Og skal planene være slik at vi ikke kan vike fra dem? Det sverre er det noen lærere som ikke ønsker å gjøre nye ting. Det kan være farlig.

Lena sa...

Ja spontaniteten tror jeg har blitt litt borte på veien i en a-4hverdag for mange lærere- desverre...

Susann sa...

Kjenner meg så godt igjen i den situasjonen, på "min" skole er det i tillegg press på å i det hele tatt få komme inn på datarom. Det må skrives opp på venteliste i lang tid i forveien for å komme til. Dette gjør det vanskelig å bruke ikt spontant i undervisningen...

Lisa sa...

Jeg deler disse erfaringene når det gjelder store skoler. Når jeg har vært i praksis, opplever jeg at lærere nedprioriterer bruk av data, fordi de mener det går bort mye tid. Jeg er så heldig at jeg underviser på ei lita skole. Vi har riktignok bare et datarom, og vi må "bestille" tid, men min erfaring er at rommet stort sett står ledig, og da er jeg snar om å okkupere det, så sant det er relevant for det vi ellers driver med.

Silje sa...

Skjønner frustrasjonen og skuffelsen, og med de begrensede midlene skolene har er det som regel slik hverdagen er. Dette er jo også et resultat av den nye måten å organisere klasser på. Da jeg gikk på skolen var vi tre klasser, som hadde svært lite med hverandre å gjøre. Dette er selvfølgelig ikke supert, men det gjorde at vi ikke trengte å bekymre oss for hva de andre holdt på med. I de skolene jeg har vært i i forbindelse med praksis og vikarjobbing, har det blitt slik at hele trinnet følger samme progresjon og planer, noe som kan være drepen på all spontanitet.

Lena sa...

r at det er mange som er av samme oppfatning i forhold til at dette kan være vanskelig å få til i skolen.Dette må kanskje tolkes som at skolene ikke er helt klare for denne typen spontanitet... desverre!!