tirsdag 23. september 2008

IKT i norskfaget

Jeg har ikke så mye erfaring med IKT i norskfaget, derfor håper jeg at denne bloggen vil være med på å gi meg (og kanskje andre) noen gode innfallsvinkler på hvordan vi kan bringe dette ut i praksis i skolen.

Men jeg har gjort meg opp en mening om at IKT i norskfaget kan være med på å motivere, og ikke minst lage tilpasset opplegg for den enkelte elev. Kanskje kan det være noen program som kan engasjere elever som syns at norskfaget er noe "hærk"?
Det er jo ofte slik at elever som sliter med de vanlige teoretiske fagene, finner mestring på andre arenaer, og da tenker jeg at IKT kanskje kan være en slik arena?

Ikke vær redd for å komme med innspill, jeg blir veldig glad for gode råd!

4 kommentarer:

Thomas sa...

Du har "fått til" en fin blogg og en godt start på innleggene.

Motivasjon, tilpasset opplæring, mestring. Alt like viktig for elevene at du som lærer får til best mulig.

Kan det tenkes at det å skrive i en blogg kan være motiverende for elevene, også fordi de gjennom å kreere bloggen, beherske formatet, opplever mestring?

Silje sa...

Helt enig i det du skriver! IKT kan være en ypperlig inngangsport til både norsk og andre fag, for de som finner de tradisjonelle undervisningsmetodene umotiverende og vanskelige.

For å få dette til, kreves det også en god del kompetanse fra lærernes side, og jeg tror dette er den største utfordringa. For å vite hva som finnes av verktøy der ute, og vite hvordan man bruker dem, er man selv nødt å ta initiativ til egen læring.

Jeg tror også at Thomas er inne på noe når han nevner blogg. Flere og flere elever har både det ene og det andre nettstedet de bruker som sosiale arenaer, så det kan nok virke motiverende med en blogg!

Lena sa...

Hei Silje!

Ja jeg tror også at blogg kan være motiverende for elevene, ikke minst vil de erfare at det fins noe annet enn nettby;-)

Lena sa...

Hei Thomas!
Takk for det!

Jo er ening med deg i at blogg kan virke motiverende for elevene, bare så synd at det er så få lærere som ser nytten i det...