torsdag 23. oktober 2008

Leselystaksjonen-2008





For femte år på rad har flere bokselskap invitert skolen med på leselystaksjonen!

Årets tema er polarområdene, men elevene må ikke lese om temaet.

1-4.klasse samler inn klistermerker som vil gi dem kunnskap om temaet, mens 5-7.klasse jobber med oppgaver hentet fra det store kappløpet mellom Roald Amundsen og Robert Falcon Scott i 1911.

Skolene får tilsendt gratis materielle, og dette skal motivere elever, lærere, og foreldre til økt leselyst!

Samarbeidet mellom skole og hjem blir vektlagt, fordi elevene skal lese både hjemme og på skolen. Foreldrene må ta tiden, og elevene har en egen leselogg hjemme som foreldrene må krysse av og signere på, ut fra hvor lenge de har lest. Det er ikke antall bøker eller antall sider som teller, men tiden som elevene bruker på dette.

Alle elevene i grunnskolen kan delta, og som en ekstra gulerot gis det ut klistremerker til elevene i 1-4.klasse,og diplomer 1-7.trinn. Dette er ment som en ekstra motivering.

Skolen min datter på 12 år går på, og som jeg også jobber som vikar på innimellom er heldigvis med på dette prosjektet. Jeg ser med glede at både min datter og elevene på skolen syns dette er gøy!

Heldivis har data også fått en plass i dette prosjektet fordi det er fritt fram for elevene til å lese på eget nivå, egne interesser, og hva som er tilgjengelig av litteratur. Tegneserier, aviser, undertekster på film og internett kan også stimulere til større leselyst.

Barnet kan lese selv, bli lest for eller lytte til lydbøker.

Når leselystaksjonen avsluttes skal elevene skrive 2 bokomtaler av de bøkene som de i løpet av disse 5 ukene har lest.

Her ser jeg for meg at en godt kunne ha benyttet seg mer av IKT, som ved at elevene laget en egen blogg og skrev om sine erfaringer med dette prosjektet, og anmeldte bøkene sine her.

Ellers syns jeg dette er et veldig bra tiltak som kanskje kan være med på å stimulere til økt leselyst hos flere elever!

Mer om prosjektet finner du på www.leselystaksjonen.no, og her kan du også bestille gratis leselystmagasin/tipshefte.




4 kommentarer:

Bente sa...

Blogg kunne absolutt vært en spennende måte for å elevene å anmelde bøkene sine.
Jeg tenkte også på den photostory filmen vi fikk se på Lisa si blogg. Dette kunne være noe for de yngste elevene?

Lena sa...

Hei Bente!

Ja det er det som er så bra, at selv de minste kan få det til med litt hjelp fra læreren!

Lisa sa...

Min klasse er også med på denne leseaksjonen. Vi starter hver dag med stillelesing i 15 minutter. Den første dagen jeg var tilstede under denne seansen, var det varierende innsats fra elevene. Noen så bare på bildene og andre bladde bare. Dagen etter tok jeg med meg min egen bok som jeg leser i, og da elevene så at jeg selv involverte meg i lesingen, ble bildet et helt annet. Alle leste mer konsentrert. Jeg skal nå tipse elevenes kontaktlærer om at de kan skrive bokomtalene på pc og laste disse opp i Fronter. På den måten kan de tipse hverandre om spennende bøker, dersom bokomtalene blir lagt ut i ei mappe som kan være åpen for alle elevene.

Lena sa...

Jeg må få høre om du får det til slik at dere legger det ut på nettet! Det hadde vært moro å kunne vise at det faktisk går an;-)